Fire Alarm

I Sverige har man en plan över var man samlas om en brand skulle inträffa. Skolorna har brandövningar där alarmet går igång, så vi kan öva oss.
 
I Nya Zeeland har de också brandlarm. Vad de också har är jordbävnings övning likväl som terrorist alarm. Senaste var en upptäckt jag gjorde nyligen. På regelbundna tillfällen har skolorna ett alarm som tjuter som om det skulle göra om en terrorist var på ingång. Vi hade en sådan övning förrra veckan. Vi var tvugna att sitta tysta som möss inklämda i ett slutet, låst rum till kusten var klar. Polisen kom och knackade på alla fönster och dörrar och vi skulle öva på att inte yppa det minsta lilla ljud.
Det var en väldigt konstig känsla. Nya Zeeland är ett väldigt vänligt land och har mindre kriminalitet än Sverige, och ända övar eleverna att gömma sig för hemska terrorister, vad är det för värld vi lever i egentligen!! Hu. Bra dock att de vet vad de ska göra om det nu skulle hända.  
 
Nu till roligare saker:
Jag håller på med maaaassa teater nuförtiden. Jag älskar det! I min drama klass i skolan, som är väldigt seriös iår, hade vi en teatergrupp på besök som gjorde workshops med oss. I tre och en halv timma fick vi möjligheten att testa massa nya övningar och tekniker som gör skådespelet och det hela framförandet en nypa mer profesionell. Kulkul!
 
Jag är med i något som hete Stage Challenge. Det är en stor tävling mellan olika skolor i dans. Kul, min skola har fyra olika grupper, och jag ska medverka i the tribal dance. SKOJ!
 
Jag har en konsert med Symfoni Orkestern på lördag. Jag har kunnat låna en skol cello de senaste veckorna och har verkligen njutigt av att spela lite igen!
 
Ja, jag har massa på gång för tillfället som ni kanske inte har så svårt att tänka er. Jag har verkligen mitt eget liv här, familj, vänner, aktiviteter, skola, allt. Helt fantastiskt! Jag var på stan idag med några kompisar och sprang in i Grandad. Hur mysigt är inte det, stannade och pratade med min kiwi-morfar ett tag innan jag spatserade vidare. Det är livet det!
 
Karintantsvea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: