Att leva upp och ned i framtiden

Nu har jag varit här i 3 månader och livet här är numera helt normalt, men det slog mig att ni troligtvis inte har varit här. Så jag tänkte vara snäll att tala om hur livet går till här egentligen.
 
Japp, ALLT är på engelska!
 
Det är oktober och det blir bara varmare och varmare för var dag som går
 
Himlen ser annorlunda ut och stjärnorna är vända annorlunda
 
De äter mackor med Vegemite på, vilket är ett jästextrakt som uppstår som en biprodukt under öltillverkning. Beskrivs som en brun, salt kräm. Det smakar som en brun hemsk kväljningsframmkallande sörja. I alla falll första gången. Jag som inte visste att man skulle ha massor med smör under och ett mycketmycket tunt lager vegemite på mackan, tog en hel del.. det var inte så smart för ett första intryck haha.. Det går frammåt dock, och för inte så länge sedan åt jag en macka och tyckte det inte var så himla hemskt, men det tar ett tag att vänja sig haha
 
De har inte mörkt bröd, men här bakas det bröd varje dag, så det är mycket gott
 
De äter  mycket sällan ost på mackan, om så är fallet köper man färdigskivad ost och varje skiva är packeterad i sin egen plastficka
 
De har spagetti med korv på burk, på macka
 
Micron används till det mästa, det finns ett antal på skolan som kan användas av oss elever
 
Man tar med sig egen skollunch varje dag vilket leder till mycket mackor, frukt och müsli bars nån gång emellanåt.
 
Mat överlag är en stor grerj som utbytesstudent, jag äter mest hela tiden haha...
 
Man öser inte upp maten på tallriken själv, utan det sköter mum eller dad
 
Man äter oftast med bara gaffel
 
De har inte fika
 
Man har skorna på sig hemma inomhus
 
Inga element, men de har värmefläktar lite här och var
 
Man har som en värmesladd ligger under lakanen som man sätter på innan man går och lägger sig så det är varmt och gosigt att sova
 
De har en bagger i mataffärerna som jobbar som packeterare av varorna, så de stoppar alla dina varor i plastpåsar vid kassan. Sköönt, slipper man göra't själv, men de stoppar ungefär  ett smörpacket och en saltburk per påse så det är en helt otrolig plastförbrukning vi snackar om!!!
 
Vänstertrafik
 
Alla på skolan har rast, (man har bara en rast per dag) och lunch samtidigt
 
De har en skolklocka som talar om när lektionerna börjar och slutar, precis som när man var mindre <3
 
Det är lag att bära cykelhjälm oavsätt ålder, så alla är kloka och följer den lagen
 
Alla vet vet man ska om en jordbävning skulle inträffa
 
Dörrhantagen är bollar som man vrider
 
Toalett och badrum är två olika rum
 
Palmer och exotiska växter är överallt, grönt och fint och det luktar liksom fräsht
 
Man tilltalar inte lärarna: ey du! utan säger alltid artigt Ms eller Sir, och oftast vet inte eleverna vad lärarnas förnamn är även om de har samma lärare i typ 6 år!
 
Man svär absolut inte i skolan, klär sig prydligt och har inga utstående frisyrer eller fräsiga skor. I vanliga fall har man skolunniform, men jag hamnade på den enda skolan i stan utan skoluniform, så det är mycket friare klädkod på min skola, men fortfarande! BH-banden skall icke synas, det är stötande, så ha alltid ett linne med tjocka axelband om du inte har mer över axlarna
 
Heltäckningsmatta i alla rum förutom kök, toa och badrum
 
Man kan börja övningsköra vid 15, få nästankörkort vid 16=man får köra sig själv eller vuxen med körkort sedan minst 3 år i framsätet, och ta det riktiga körkortet efter det, du kan vara från 16
 
NZ- Australien är som Sverige- Norge fast utan norgehistorierna, bara rivaliteten
 
Rugby is the sport! Varje lördag, alla inblandade, alla är kunniga, alla är intresserade. Och det med rätta, det är superkul!
 
Kiwisar har ett extremt alkoholförbruk
 
Det är förbjudet enligt lag att lämna sitt barn med ålder under 14 ensam hemma utan barnvakt
 
De har får lite överallt, plötsligt när man åker bland hus mitt i stan går man plötsligt förbi en fårhage
 
De har renar! Fast de har inga horn.. och ser inte hälsosamma ut, alldeles för spinkiga
 
Trafikljuset för gångare skrämmer mig varje gång, det låter jättehögt när man trycker på knappen, och är bara grönt i några få sekunder innan det blir rött.
 
De har andra röster än de svenska i disneyfilmerna(!) helt galet haha
 
Alla är väldigt kunniga om kändisvärlden, skådespelare och sångare
 
De frågar om man har varit i Europa eller Storbritannien. Kära vänner, Storbritannien ligger i Europa!
 
De förstår inte ett ord svenska, eller min familj kan nu säga Bamse(min nalles namn), jag älskar dig, hej, enhörning, rumpa och de tror att Pippi Longstocking är svenska haha
 
Mjölkförpackningarna är i tvåliters plastbunkar
 
De har pingviner
 
Jag lever som sagt i framtiden, när klockan är är 8.00 söndag morgon här är hon 20.00 lördag kväll hos er. Så jag lever i nuet i framtiden..
 
 
Ja, det var det jag kunde tänka på nu, med lite hjälp från Stine! Jag tycker som sagt inte att det är seciellt konstigt överhuvud taget längre.. Men nu vet ni lite mer!
 
Kram på er!
 
Karintantsvea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: