Les Miserables

Oj, jag hinner med så mycket mellan jag hinner skriva så jag vet aldrig var jag ska börja...
 
Senaste tiden har jag i alla fall varit på stan med Camila. Vi planerade roligheter vi ska göra på sommarlovet som kommer om en månad ungefär!! Vi vill åka till Wellington och shoppa, gå på teater, fika, titta på människor, samla pengar till Shelter Box och ha kul. Vi ska åka till Aukland och göra typ samma sak fast gå på berg-och-dalbana-plats, hälsa på några kompisar och surfa om det går. Surfa ska vi definitivt göra, kampa på stranden, sälja kakor på marknaden, besöka Maoriby och leka sagan om ringen! 
 
Sedan har jag också spelat bowling och minigolf med syskonen och kusin, skyeat med syster Johanna och Jesper- megaskojsigt! Läst Pippi Longstocking och köpt en fin brun hatt som jag gillar jättemycket.
 
Vi, jag, Camila, Clare, Paddy, mum, dad, Bubbles=farmor, Henry=kusin, Laura=vän samt Sharlett= liten vän till familjen, åkte till The Theatre Royal i stan för att se Les Miserables. Det var en hejdundrans föreställning kan jag be att få tala om. Inte ett enda talat ord, bara sång. Som mest cirka 76 barn och ungdomar på scen samtidigt. Det var otroligt maffigt när de alla sjöng tillsammans. Det var en mycket enastående amatörföreställning med symfoni orkestern spelandes i orkesterdiket. 3 akter lång och totalt 3,5 timma! Jag kände mig oerhört felplacerad där jag satt i mitten på rad 7. Jag ville ju vara på scenen! hahaha det liksom sprattlar i hela kroppen när jag tänker på det.. Alla var som sagt mycket nöjda och imponerade och detta fick mig att inse en sak. Katrineholm, lilla staden jag kommer ifrån i lilla Sverige, är så jäkla begåvade musikaliskt och teatriskt så det är inte klokt!! Katrineholms symfoniorkester, Musikallinjen, Teater Orka, Revyn lilla som stora, musikklasserna, Kammarkören, Kulturskolan, DUD (jag kan hålla på i evigheter...) Vi anar inte hur bra vi är! Det är faktiskt riktigt hög standard på Katrineholms scener, vilket är fantastiskt kul!! När folk här frågar mig vad min stad är känd för svarar jag: musik, dans och teater, för det är verkligen Katrineholms grej. Och det borde vi vara stolta över! Hela Sverige är väldigt duktiga på musik föresten!
 
Japp, det var en liten kul parentes...
Jag har idag varit på dramarep i 5 timmar. Ujujuj säger jag bara! Detta kommer bli bra! Vi är 18 barn i min ålder som skrivit manus och regiserar oss själva. Vi hade tänkt göra London Trinity certificate level 8 vilket innebär att dommare från Trinity London kommer bedömma oss och säga om vi är godkända eller ej. Om vi blir godkända kan vi använda dessa certifikat till att söka högre utbildningar i teater världen över. För det måste vi använda oss av minst 8 olika kreativa artiska aspekter (ursäta min dåliga svenska, orden kommer liksom inte ut som de ska, de är fast bak i huvudet och blandas med massa engelska som är överallt) Såsom dans, musik, agering, ljus, ljud, dikter osv.. vi har skrivit låtar själva, vi sjunger, dansar, agerar bil med våra kroppar och gör en dans där vi krashar... Det hela handlar om drink and drive och är mycket tragisk, hela alltet utspelar sig på en begravning. Vi har små experter i alla områden och hjälpps åt där vi gör mest nytta. 
Dagens rep var hälften bara gå igenom scen för scen ageringsmässigt och andra hälften bestod av planering av rörelse från scen till scen, vart på scen vad sägs osv.. Mycket givande och mycket kul. Jag tror det kommer bli otroligt bra, vi är alla väldigt amitiösa (se, jag sa ju att jag skulle komma ihåg hur det stavas...) och initiativtagna :)
 
Det var det för nu.
Karintantsvea
  


Kommentarer
Postat av: Pappa Bosse

Karin, det är underbart att följa dina äventyr via bloggen, det känns som att man är med på något sätt. Fortsätt med det så mycket du hinner. Se bara till att i första hand hinna med det som du sedan kanske hinner med att skriva om......
Massor med Bamsekramar Pa

2012-10-04 @ 08:38:26
Postat av: Julia

Låter skoj!!

2012-10-04 @ 21:50:48
URL: http://juliasvanqvist.blogg.se
Postat av: Barbro

Kul kul! Vi skulle också vilja se era kreativa framträdanden.

2012-10-04 @ 22:42:34
Postat av: Jenny Cronholm

Kan du inte skicka det här inlägget till Dahlström, Härnström och Jansson? Please, please, please!!!

2012-10-07 @ 15:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: